Loopwagentje wordt poppenbuggy

Toen ik in IKEA een Ekorre loopwagentje kocht, dacht ik meteen dat ik er later een poppenbuggy van kon maken. Er zou toch wel ergens op Pinterest een patroontje te vinden zijn om van het wagentje een buggy te maken... Na lang zoeken vond ik wel een foto van zo een IKEA-hack, maar jammer genoeg geen patroon. En dus ging ik zelf aan de slag.


1. Ik maak een papieren model, zo weet ik precies hoe de buggy er kan gaan uit zien;
2. Ik meet het papieren model en het loopwagentje nauwkeurig op zodat in het stofje straks zo strak mogelijk kan laten aansluiten.
3. Ik noteer alle afmetingen (en opmerkingen aan mezelf) op een schets van het patroon;
          Deel A is de zitting
          Deel B is de band die rond de duwstangen gaat
          Delen C zijn de linten om de zitting onderaan vast te maken
          Delen D zijn de veiligheidbandjes
4. Strijken is niet leuk maar wel belangrijk als ik straks een mooi recht stukje stof wil;
5. Alle stukken zijn dubbel geknipt en mooi op elkaar gespeld. Ik knip ook nog een stuk vlieseline voor tussen de zitting (deel A) Ook een pop mag zacht zitten.
6. Ik stik alles aan elkaar. De hoekjes knip ik weg zodat ik straks mooie hoeken kan vormen als ik de stof keer.
7. Ik keer alle delen en maak ze met speldjes vast op de juiste plaats op deel A
8. Ik stik deel A vast maar laat een keergat van ongeveer 10 cm. Ik keer dit deel en strijk alles mooi plat. Ik naai het keergat met de hand dicht met het onzichtbare jij-en-ik-steekje.
9. Ik schuif de zitting over de duwstang en plaats nog een drukknopje (snaps) bovenaan en twee drukknopjes op de delen C om alles mooi vast te maken. Aan de veiligheidsriempjes Maak ik een klikgesp vast.

En dit is het resultaat:

Dit is mijn schets met de afmetingen (let op: je moet overal nog naadwaarde bij rekenen):