Tochtkussen

Tochtkussens blijven zelden op hun plaats liggen, zeker niet als de deur elke 5 minuten open en toe gaat. Daarom wou ik er eentje dat aan de deur vast bleef hangen...
Omdat ik het belangrijk vind dat het kussen kan gewassen worden, heb ik ervoor gezorgd dat de vulling (in dit geval 2 foam zwemrollen) eruit kunnen.

Dit heb ik gebruikt:
- 2 foam zwemrollen (lengte = breedte deur)
- stof voor verbindingsstuk
- stof (2 keer) voor de rollen
- garen
- elastiek of koord




Zo heb ik het gedaan:
1. Meet de lengte (1) en de breedte (2) van je deur.
2. Knip de stoffen volgens je opmetingen (ik reken steeds 1cm naadwaarde):
    - verbindingsstuk = (lengte deur + 2cm) X (2 keer breedte deur +6cm)
    - rollen (2x) = (lengte deur + 10cm voor sluitingen en tunnel) X (omtrek rol + 2cm)
3. Maak het verbindingsstuk:
    Plooi de lap stof in 2, strijk glad, stik dicht (hou een klein keergat), keer, stik keergat dicht.
4. Maak de tunnels aan het uiteinde van de stof voor de rollen, rijg de elastiek of het touw erdoor.
1.3.4.
 
5. Maak het verbindingsstuk vast aan de eerste rol:
    Leg de stof voor de rol met de goede kant naar boven.
    Plaats het verbindingsstuk mooi tegen de rand, zorg dat het niet verschuift.
    Plooi de stof voor de rol dicht en leg de randen mooi op elkaar, spelt vast en stik vast.
    Let op: zorg dat de tunnels open blijven, werk dit eventueel met de hand wat af.
    Keer het geheel om.
 
6. Maak het verbindingsstuk nu vast aan de tweede rol:
    Leg de stof voor de rol met de goede kant naar boven.
    Plaats het verbindingsstuk (met de eerste rol) mooi tegen de rand, zorg dat het niet verschuift.
    Plooi de stof voor de rol dicht en leg de randen mooi op elkaar, spelt vast en stik vast.
    Let op voor de tunnels.
    Keer het geheel om.

7. Schuif de foam rollen in de kokers.
    Sluit de uiteinden van de kokers door de elastiek of het touw aan te trekken en dicht te knopen.
 
 
Geniet nu van een tochtvrij huis :-)